Jak si zdravě vytyčit osobní hranice
Jak si zdravě vytyčit osobní hranice
  |    7.9.2021  Žena

Ostatní vám říkají, že jste hodná a pro druhé byste se rozdala. Na jednu stranu vám to lichotí, ale na druhou přemýšlíte, jestli už vás spíše nezneužívají. Ale co naplat. Máte potíže odmítnout a říci NE, tak každému vyhovíte. Někdy jste z toho vyčerpaná, ale jako hodně citlivá žena silně vnímáte i emoce ostatních a nechcete, aby se na vás zlobili. Poznáváte se?

žena

Co s tím

1) Poznejte samu sebe a zjistěte, co potřebujete

V první chvíli je důležité analyzovat v jakých situacích už se necítíte dobře. Snadno to poznáte podle svých emocí a podle signálů těla například tlakem na hrudi. Volá vám kamarádka, když zrovna dokončujete důležitý projekt. Nejraději byste telefon s ní ukončila a pokračovala v práci, ale ze slušnosti strpíte povídání o tom, jak ji naštvala pošťačka a pes se počůral na koberec. Po skončení hovoru jste v časovém skluzu, nervózní a naštvaná na sebe, že jste jednoduše neřekla: „Leni promiň, zavolám ti zhruba za hodinu, až dokončím rozdělaný projekt“.

2) Odhalte, jaká nastavení vás brzdí

Mnohá nastavení v mysli si neseme z dětství a dospívání. Jsou tak silně zakořeněná, že nás ovlivňují i v dospělosti. A to navzdory tomu, že kolikrát nedávají smysl nebo nám dokonce ubližují. Mohou to být věty:

  • musím se druhým zavděčit, aby mě měli rádi
  • musím pomáhat druhým, je to slušnost
  • jsem hodná holka a tak nebudu dělat problémy

3) Nebojte se jasné a přímé komunikace

Když už víte, jaké situace vám jsou nepříjemné a jaké programy vás brzdí je na čase přejít k realizaci: vytyčování hranic. Nesnažte se věty, které budete říkat druhým příliš balit do omáčky. Musí ihned pochopit co jim říkáte. A proto jasně, stručně  a bez emočního zabarvení. 

  • Mami, do toho divadla dnes s vámi nepůjdu, potřebuji si dát odpočinek
  • Úterky chodím běhat, takže návštěva dnes u nás není možná
  • Děkujeme za pozvání, ale na oslavu nepřijdeme

žena

4) Trénujte před zrcadlem

Říci toto nahlas pro vás může být velmi těžké a proto klidně trénujte před zrcadlem. Říkejte si nahlas věty, které byste pak ráda řekla vašemu okolí. Zprvu vám to možná nepůjde přes jazyk, ale časem to natrénujete.

5) Zvyšujte si sebevědomí

S nastavením osobních hranic mají problém převážně lidé s nízkým sebevědomím. Proto si ho při každé příležitosti zvedejte. Dejte sama sebe na první místo. Učte se nové věci, vzdělávejte se, hýčkejte se a nebuďte na sebe tak přísná.